5 tips för utomhusträning på hösten! | CityFitness Personlig Träning

5 tips för utomhusträning på hösten!

Hösten rullar sakta in och det är dags att tänka på hur man klär sig för att få ut det mesta av sin träning utan att skada sig!

När temperaturen sjunker har vi en tendens till att bli stelare i muskler och leder. Tar du inte hand om dig själv ordentligt kan det leda till skador om du kör på ”som vanligt” utan att vara taktisk med hur du tränar, här talar jag av egen erfarenhet!

1. Uppvärmningen

Alla vet om att ”man ska värma upp” innan träningen sätter igång men tyvärr är det många som inte gör det ordenligt. När du tränar utomhus och arbetar med hela kroppen som motvikt har du andra krav på dig. Du har även ett annat ansvar gentemot dig själv och din kropp. Tänk på att värma upp i minst 10 minuter genom en kombination av pulshöjande aktivitet och enkel muskelaktivitet (push ups, box jumps, squats) och liknande.

Mitt tips ur personlig erfarenhet är att du bör ta hand om dina axlar då mycket press läggs på de under kroppsviktsträning. Värm upp och lös upp de ordentligt innan träningen sätter igång!

2. Kläderna

Hur du klär dig spelar stor roll för din prestation. Idag finns det mängder av träningskläder att välja bland. Mitt tips är kompressionskläder under en t-shirt eller tröja. Kompressionskläder gör så att du blir rörligare och därmed minskas risken för skador på dina muskler.

3. Träningsformen

Det finns många olika sätt att träna och du bör reglera detta beroende på hur ofta du tränar i veckan. Kör du sällan kan du slänga in ett intensivt pass vid dina träningstillfällen. Tränar du ofta så bör du kanske dela upp din träning genom att köra exempelvis 2 dagar intensivt och 2 dagar lite mer lugnt. Här kan du läsa om hur jag delar upp min träning.

4. Kosten

Tänk på att äta bra, alltid! Vitaminer, antioxidanter och dylikt bör vara fokus när tränar utomhus. Jag dricker mycket rött och grönt té under vitnerhalvåret och tar även tillskott i form av Maca, Nyponpulver och Spirulina. Dessa håller mig frisk genom de kalla månaderna!

5. Vilan

Glöm inte att vila. Detta gäller hela året men lite extra under de mörka och kalla månaderna. Allt som har nämnts ovan är förgäves om du inte sover ordenligt! 8 timmars sömn är det som gäller när man tränar ofta!

Lämna en kommentar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *