Att kombinera Calisthenics och Styrketräning | CityFitness Personlig Träning

Att kombinera Calisthenics och Styrketräning

Calisthenics handlar om träning med egen kroppsvikt medan traditionell styrketräning handlar om tränar med externa vikter i olika former. Många undrar om man kan träna calisthenics och blanda det med träning med vikter. Det är absolut möjligt och i många fall är det fördelaktigt beroende på vad man har för mål.

Öka i styrka

När man tränar calisthenics så är det vanligt att man kör höga repetitioner av olika övningar, så som push ups, pull ups, dips och squats. När man tränat ett tag så blir det väldigt lätt att klara av exempelvis 20 pushups och 15 pull ups. För att göra sin träning mer utmanande kan man antingem öka intensiteten mellan sina sets eller lägga på vikter för att då öka i rå styrka. Man kör då fortfarande calisthenics fast man lägger på vikter på sin egen kroppsvikt, med hjälp av bl.a:

  • Viktväst
  • Fotledsvikter
  • Viktbälte

Exempel på calisthenics med vikter:

  • Pull ups (viktväst/viktbälte)
  • Dips (viktväst/viktbälte)
  • Squats (viktväst/benböj med stång)
  • Push Ups (med person/vikt på din rygg)

Avancera i olika övningsmoment

Vi är alla olika – en del avancerar snabbt i sina övningar medan det kan ta lite tid för andra. De flesta som börjar med calisthenics eftersträvar först att klara av muscle ups – som är en av de mest effektiva övningarna för din överkopp. Har man svårt för att bemästra tekniken som krävs för att klara av en muscle up har man alltid möjligheten att lägga på vikter till sin egen kroppsvikt och därefter köra övningar såsom pull ups och dips för att öka i explosivitet – som i sin tur kommer hjälpa till att dra sig upp över stången!

När man därefter tar av sig viktvästen och upprepar övningarna känns det genast mycket lättare. Efter några gånger har man ökat i explosivitet samtidigt som man behållt sin uthållighet av den mer renodlade calisthenics träningen.

Exempel på Calisthenics och Styrketräning

Finns den del gott på YouTube där man kan hitta personer som tränar Calisthenics och Styrketräning. Vanligast är då att de kör kroppsviktsövningar där de lägger på vikter. Alltså inga maskiner eller vikter för separata muskelgrupper.

 

Calisthenics & Weight Training (svenske Kristoffer Karlsson)

Weighted Dips Workout (Sets & Reps with additional Weight)

Adam Raw

STREET over GYM – Adam Raw random workout HD

FitnessFAQ

Project Bodyweight Mastery Teaser

LittleBeastM

Squats and heavy high pull ups

 

Ett svar

  1. Anders skriver:

    En viktväst är verkligen ett bra hjälpmedel till calisthenics. Själv varvar jag detta med tung gymträning med fria vikter. Funkar bäst för mig och är superkul 🙂

Lämna en kommentar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *