Axelskada - såhär gör jag! | CityFitness Personlig Träning

Axelskada – såhär gör jag!

Jag har sedan förra året haft problem med min vänstra axel. Problemet har varit s.k. ”inklämmningssyndrom”, även känt som ”impingement”.

Det innebär att klämda vävnader leder till att det gör ont i axeln eller överarmen. Det finns olika orsaker till smärta och värk som placerar sig kring axeln, här beskrivs dock impingement och de underliggande vävnadsskador eller vävnadsförändringar som ger detta smärttillstånd.

Orsaken till detta har varit för mycket arbete framför datorn, i sittande position, genom åren och nästintill obefintlig rehab mellan träningarna. Men man lär sig av sina misstag…

Nu har jag varit igång med rehab i 4-5 månader och det har blivit mycket bättre.

Du kan läsa mer om inklämmningssyndrom, (impingement) här: http://impingement.nu/

Axelrehab

Olika övningar som har hjälpt mig. Jag rekommenderar att du gör dessa övningar även om du inte har problem, i förebyggande syfte!

Shoulder Impingement; 2 critical Exercises

Safe Exercise Tips : How to Work Out with a Shoulder Impingement

Shoulder Impingement Exercises | Rehab The Joint Capsule and External Rotators

 

 

Lämna en kommentar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *