Calisthenics & Kosttillskott - går det ihop? | CityFitness Personlig Träning

Calisthenics & Kosttillskott – går det ihop?

När man tränar calisthenics så jobbar man med sin egen kroppsvikt. Det känns ”naturligt” på något sätt, ursprungligt….primalt… Därför är det lite uppdelat i den världen när man talar om kosttillskott – behövs det?

Det beror på hur man tränar…

Svaret till frågan om att inta kosttillskott i samband med att man tränar calisthenics beror helt på hur man tränar. När man tränar calisthenics så sliter man inte på kroppen på samma sätt som med traditionell styrketräning. Kroppen behöver inte lika lång tid för att återhämta sig, du kan köra samma muskelgrupp mer än en gång i veckan, ibland flera beroende på passets intensitet.

Träning för skills/trick

Det är inte helt okänt att calisthenics är förknippat med avancerade styrkemoment såsom human flag, back lever och handstands. Att träna på dessa skiljer sig från att exempelvis göra pull ups och armhävningar.

Träning för reps/högintensiv träning

Träning för reps innebär att man siktar på att klara x antal repetitioner under ett träningspass, vare sig man gör det i flera rundor (varierade övningar i ex. 3-5 rundor), eller om man delar upp det i exempelvis 400 push ups och 200 pull ups under ett pass på 1-1,5 timme och kör det ena före det andra.

Kosttillskott – när och varför?

Dessa är de två skolor som råder i calisthenics/street workout världen – och nödvändigheten att inta kosttillskott gör sig märkbar först när man kör högintensiv träning.

Föreställ dig själv att flera gånger i veckan köra ett pass där du gör över 500 repetitioner av varierade övningar, oftast uppdelat i överkropp och ben. Det är mycket energi som försvinner och alla har tyvärr inte möjligheten att äta på rätt sätt för att återhämta sig från den typ av träning – speciellt inte de som siktar på att få en god fysik av träningen.

När du tränar för skills/trick så tränar du specifikt för den styrkeövningen – som uteslutande handlar om en isometrisk(statisk) övning (human flag, etc). Påfrestande som det än må vara, så kan du enkelt återhämta dig från sådan träning enbart med god mat.

Visserligen kan du det även när du tränar för reps/HIT, men det är mycket svårare…

Vad tycker du?

Lämna en kommentar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *