Calisthenics - Kroppsviktsträning | CityFitness Personlig Träning

Calisthenics – Kroppsviktsträning

Jag är en stor förespråkare för kroppsviktsträning, även känt som calisthenics. Därför har jag gjort en liten del på hemsidan som handlar om just kroppsviktsträning! Träning med egen kroppsvikt är en träningsform som är både givande och effektiv. Vare sig du vill gå ner i vikt eller bygga starka muskler så är denna träningsform rätt för dig. Kroppsviktsträning är även känt som calisthenics (från grekiska som betyder – vacker styrka) och street workout. Det är en träningsform som kan utföras var du vill, när du vill!

Progressiv träning – du blir bara bättre och bättre…

Att träna med sin egen kroppsvikt är en väldigt progressiv träningsform, vilket innebär att desto längre du kommer i din träning, desto starkare blir du och kan utföra mer avancerade övningsmoment för att upprätthålla en god fysik.

Kroppsviktsträning har många olika moment , från de mer klassiska övningarna såsom armhävningar och pull-ups – till dem mer eftertraktade övningarna som exempelvis muscle-ups och human flag.

Här på City Fitness har vi delat upp kroppsviktsträning i 3 olika delar. Man kan givetvis i sin tur dela upp dessa i flera delar, men vi håller det enkelt för oss!

Läs mer om Personlig Träning »
Läs mer om Personlig Träning för Företag »

Boka en kostnadsfri konsultation »

Rast - då tränar man lite till!

Rast – då tränar man lite till!

Human Flag

Human Flag

 

Push och Pull – klassiska och avancerade övningar

Pull Ups

Armhävningar i olika variationer. Allt från traditionella armhävningar till ”enhands armhävningar”, lutande armhävningar och även med händerna i olika positioner.

Samma sak gäller för pull ups. Brett eller smalt grepp, upp till hakan eller upp till bröstkorgen. Här ingår även den mer avancerade övningen – muscle up!

Squats – traditionella och avancerade benövningar

pistol

Vi får inte glömma att träna våra ben, dem är ju trots allt det som håller upp vår kropp! Squats känner vi alla till, men har du någonsin försökt göra en squat på ett ben?

Även benövningar finns i olika variationer, där de svåraste är ”pistol squats” och ”shrimp squats”.

Lever Holds – statisk styrkekontroll

backlever

Allt handlar inte om att dra eller trycka sig upp. För att bygga muskler med kroppsviktsträning är det även viktigt med styrkekontroll. Hur länge kan du hålla dig i en statisk position?

Dessa övningar är de mer avancerade inom kroppsviktsträning. Här hittar du de kända övningarna – human flag, front lever och back lever m.m.