Movement - rörelseorienterad träning | CityFitness Personlig Träning

Movement – rörelseorienterad träning

När man arbetar som personlig tränare är det viktigt att man har insikt i andra discipliner förutom sin egen. Det kan vara av rent intresse eller för att det på något sätt gynnar din egen disciplin. I mitt fall så är kroppsviktsträning(calisthenics) den träningsform jag valt att eftersträva, med en inriktning i street workout (extrem kroppsviktsträning).

Movement Culture

På något vis snubblade jag in på Ido Portal, en guru inom ”movement” – rörelsen. Det är en rörelseorienterad träningsform där filosofin är att man inte ska specialisera sig, utan göra lite av allt inom träning med egen kroppsvikt. Det är en träningsform som vill göra dig till den människa du egentligen ska vara, genom att lära dig basala primitiva rörelser och göra dig stark utanför det traditionella träningsmönstret.

The Cruel Tutelage of Ido Portal

Exempel kan vara att du ska kunna:

  • Sitta på huk – som ursprungligen är en mänsklig viloposition
  • Hänga – hänga i tiotals sekunder utan att det ska kännas särskilt mycket
  • Vara stark i leder både i ”korrekt placering” samt ”inkorrekt placering”

Att följa movement culture gör dig väldigt stark i den träningsform du eftersträvar. Det är ett utmärkt komplement till din befintliga träningsform om du inte vill gå över helt.

Det är meningen att vi ska kunna trampa fel

Det som fångade mig var principen bakom ”inkorrekt placering”, eller ”Improper Alignment”. Det är viktigt att du är stark även när du ”hamnar fel”. Dagens människor springer exempelvis på löpband eller raka sträckor som är utformade för löpning.

Ursprungligen är vi dock formade för att löpa på ojämn mark och detta ska våra leder klara av. Det är meningen att vi ska klara av att ”trampa fel”. Samma sak gäller våra handleder. Det är meningen att vi ska tåla stötar från flera riktningar, att hamna lite fel om vi exempelvis ramlar och behöver skyddas oss med våra händer, eller om vi behöver klättra och placera våra händer i en annorlunda position, en ”improper alignment”.

Anamma flera discipliner

Min primära träningsform är calisthenics, däremot så är jag öppen för andra träningsformer om det hjälper mig att bli bättre på calisthenics. Movement Culture fångade mig eftersom det låter så logiskt. Intervjuer med grundaren Ido Portal gör att polletten faller ner och du får en ”aha-upplevelse”. Jag råder dig att ta en titt

Ta en titt på ett längre segment av Ido Portal, det är lagom uppfriskande!

Ido Portal – Just Move | London Real

 

Ett svar

  1. Kim Anderberg skriver:

    Om du lär du denna träning så vill jag vara med. Jag har tränat i Sydney med en lärling till ido portal. Bästa som har hänt mig 🙂
    Hör av dig 🙂

Lämna en kommentar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *