Redskap för kroppsviksträning - CityFitness PT

Träningsredskap för kroppsviktsträning – bygg ditt eget hemmagym!

Vintern närmar sig och det börjar bli mindre behagligt att träna utomhus. För oss som älskar att träna calisthenics och som även har tillgång till bra utegym finner det svårt att gå på vanligt gym, eftersom många av gymmen idag har inte dem mest enkla redskapen i bra utformning.

Lösningen till detta kan då vara att investera i träningsredskap som du kan ha hemma! Det är alltid bra att ha tillgång till ett gym, men om det ösregnar, blåser och är allmänt besvärligt att ta sig ut så är träningsredskap hemma ett mycket bra komplement till gymmet!

1. Push up handtag

Man kan alltid göra push ups på golvet, men det är även fördelaktigt att utnyttja push up handtag. Du får bättre ROM (range of motion) och kan aktivera dina muskler på annat vis än vad du kan med dina bara händer.

75101331

 

2. Pull up bars

Det finns många alternativ för att göra pull ups hemma. Min personliga favorit är den enkla ”Casall Chin Up Bar” (första bilden). Den skruvas mot dörrkarmen och är väldigt stabil. Alternativ 2 är också från Casall som fästs upp utan att skruv.

129853961410-910_1

 

3. Parallettes

Bra alternativ om du vill träna på din bålstyrka samt vara kreativ i dina push ups m.m. Du kan träna mycket med parallettes, min personliga favorit är från Rogue Fitness.

parallettes

parallettes_02-630x630

 

4. Equalizers

Dessa tar lite mer plats men är ett bra ”all-round” komplement till din hemmaträning! Du kan göra dips, rodd, statiska övningar och mycket mer. Perfekt om du arbeta mycket med gymnastikövningar.

imageslebert-large

 

5. TRX-Band

Justerbara band med handtag som är både praktiska och funktionella. Dessa är att föredra om du ska resa och vill underhålla din träning på något vis! Finns mängder av varianter, TRX är endast varumärket.

trx-1trx

Hur tränar du hemma?

Lämna en kommentar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *