Växtproteiner - var flexibel med kosten! | CityFitness Personlig Träning

Växtproteiner – var flexibel med kosten!

I jakt på styrka, välmående och en estetiskt tilltalande kropp är det många som söker sig till protein. Massor med protein. Personligen så försöker jag givetvis fylla mitt proteinbehov, men fokuserar även på att få i mig näringsrik mat. Det handlar om mineraler, fibrer, vitaminer m.m. inte bara kolhydrater, fett och protein.

I jakt på näringsämnen har jag insett att jag måste äta mer växter. Baljväxter, grönsaker, frön m.m. Det finns mycket protein att hämta där och det är ett bra komplement till en annars väldigt köttrik kost. Sanningen är att vi konsumerar alldeles för mycket kött i dagens moderna samhälle vilket mer eller minde förstör vår planet.

Man kan bidra till att minska problemet genom att äta mer växter!

Här listar jag  mina top 3 växtbaserad protenrik mat som du bör äta iaf några gånger i veckan!

1. Linser

linser_IMG_7258-topp

Linser innehåller allt du behöver! Protein, kolhydrater och fiber och massa näring. En kopp linser ger dig 18g protein!

2. Hampafrön

dreamstime_1694621311-1024x682

Förutom att vara rika på protein så är de en mycket bra källa till nyttga fetter, som exempelvis omega-3. Kan användas som ett tillskott till annan mat!

3. Chiafrön

chiapudding-1024x601

Protein, fetter och fiber. Det får du från chaifrön. 2 matskedar chaifrön ger dig 4g protein. Chiafrön har egenskapen att absorbera vatten och förvnadlas till en gel-liknande substans. Därför kan chiafrön användas för att öka konsistensen i mat.

Får du i dig växtbaserade proteiner? Dela med dig!

Lämna en kommentar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *